• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

Waarom Shiatsu perfect werkt bij nek, schouder en rugklachten

Gepubliceerd op: 14-06-2019

Uit onderzoek blijkt dat 50 tot 70% van de mensen minstens eenmaal in hun leven last heeft van nekklachten. Hoor jij daar ook bij? wat kun je hier nou aan doen?

Shiatsu werkt perfect bij nek en schouderklachten!

Loes gaapt en rekt zich helemaal uit achter haar overvolle bureau. Er staan ondertussen 5 lege koffie kopjes, ze werpt een blik op de klok, KAK! is het al 4 uur? geen tijd voor een pauze, ik moet door! Ondertussen kan ze zich wel voor haar kop slaan dat ze tegen haar manager zei dat ze deze opdracht makkelijk kon afronden vandaag, hij rekent op haar. Met een verbeten gezicht tikt ze verder, ze negeert de zeurende pijn in haar nek, en het brandende gevoel in haar rechterschouder dat uitstraalt naar haar hand wat de laatste tijd toch wel erg vaak opspeelt. Het enge is dat het niet altijd weg is als ze niet aan het werk is, als ze eerlijk is, is die pijn er ook vaak als ze vrij is en probeert te ontspannen.

Beeldschermwerk

Uit onderzoek blijkt dat 50 tot 70% van de mensen minstens eenmaal in hun leven last heeft van nekklachten. In een jaar tijd heeft ongeveer 30% van alle mensen een korte of langere periode last van pijn in de nek. Lang niet altijd wordt een duidelijke oorzaak gevonden voor het ontstaan van nekklachten. Er zijn echter een aantal oorzaken die wel aanwijsbaar zijn, hierbij kun je denken aan een plotselinge of onverwachtse beweging, slijtage of bijvoorbeeld langdurige eenzijdige houding (beeldschermwerk) en spanningsklachten. Pijn, krachtverlies en stijfheid beïnvloeden je leven negatief. Is dit voor jou ook zo herkenbaar?

Hoe kan het anders?

Hoe zou het zijn als jij op een relaxte manier je werk zou kunnen doen zonder pijnklachten, en daarnaast als je thuis komt nog op een fijne manier tijd zou kunnen doorbrengen met je gezin en ook nog de energie zou hebben om even lekker wat te bewegen, of naar de sportschool te gaan of je Yoga mat uit zou rollen, en dat je alle oefeningen pijnloos zou kunnen doen?

Cut the crap

Het is een smoes dat we geen tijd hebben om te sporten, of dat het teveel pijn doet om te trainen, of dat we zo stijf zijn als een plak en daarom niet met yoga kunnen beginnen. Bewegen is gewoon een must als je een kantoorbaan hebt en helemaal als je veel achter een beeldscherm zit. Jouw lichaam snakt naar deze beweging, hoe minder we bewegen, hoe stijver we worden en hoe meer pijnklachten er dus ook zullen ontstaan. En supermooi meegenomen: bewegen doet ook echt iets met je gemoedstoestand, met andere woorden, je wordt er blij van!

Wat kun je zelf doen bij nek en schouderklachten?

Bewegen tijdens het werk

Voldoende bewegen is wel één van de belangrijkste dingen die je kunt doen om een stijve nek en schouders te voorkomen. Vooral tijdens het werk is het belangrijk om regelmatig een korte pauze te nemen en even te rekken en te strekken. Er zijn handige programma’s die je kunt installeren die je om de tijd een seintje geven om even te stoppen met werken en een paar oefeningen te doen. Het kan ook helpen om regelmatig naar een collega toe te lopen, in plaats van een mail te sturen. Een veelgemaakte fout is ook dat veel mensen achter hun bureau lunchen, maar de lunchpauze leent zich juist prima om even een wandelingetje te maken en de benen te strekken.

Krachtraining

Met krachttraining kun je een hoop klachten aan nek en schouders voorkomen. Doordat je de spieren sterker maakt, zijn ze minder gevoelig voorbelasting en blessures. Vooral sterke rug- en buikspieren helpen om het hoofd en de nekspieren te ontlasten. Je hoeft geen bodybuilder te zijn, met één á twee keer in de week ben je al een heel eind.

Cardio-training en yoga

Naast krachtraining is een rustige cardio-training zoals wandelen, fietsen of de crosstrainer een aanrader. Deze manier van bewegen zorgt dat het bloed goed gaat stromen, zodat de afvalstoffen zoals melkzuur goed afgevoerd kunnen worden. Bovendien maak je op die manier je hoofd even leeg van stress en zorgen waardoor je ook je spieren meer zal ontspannen. Tijdens yoga beoefening maak je je spieren weer lang, je wordt er een stuk flexibeler door en bovendien ontspan je door heerlijk mindfull bezig te zijn.

Ademhalen

Ademhalen doen we natuurlijk allemaal, maar bij stress kan de neiging ontstaan om te hoog te ademen. Je ademhaling komt dan niet tot helemaal in de buik, maar blijft steken bij je borstkas. Hierdoor zijn automatisch je spieren in nek en schouders meer gespannen. Zeker als je het druk hebt kan het helpen om in je buik te ademen en een paar keer per uur diep te zuchten. Bij elke zucht merk je dat je schouders een paar millimeter zakken.

Warm houden

Sommige mensen zijn heel gevoelig voor kou of tocht op de spieren. Is dat bij jou het geval, zorg dan dat je altijd een sjaal of kleding met een kraagje aan hebt. Soms kan op je werkplek de airco precies op je nek gericht zijn wat ook klachten kan geven. Kijk dan of je op een andere plek kan gaan zitten.

Massage en cupping

Een massage is de beste manier om stijven spieren in nek en schouders los te krijgen. Met speciale technieken kunnen knopen in de spieren losgemaakt worden. Dit kan tijdens de massage pijnlijk zijn, maar daarna kun je vaak duidelijk merken dat je meer bewegingsruimte hebt aan je nek en schouders. Je kunt pijnlijke plekken in je schouders ook zelf losmaken met een tennisbal. Deze kun je tegen de muur plaatsen en hier met je schouders tegenaan leunen. Vervolgens kun je licht druk uitoefenen op de pijnlijke plekken. De knopen kunnen hierdoor los komen. Cupping gaat nog een stapje verder, dit is een vorm van bindweefsel-massage en erg effectief, vooral bij nek en schouderklachten.

Ontspannen

Zeker als je druk bent is het juist heel belangrijk om de spanningsboog te doorbreken en leuke dingen te doen die je ontspannen. Het is helemaal niet effectief om altijd maar door te gaan, je nek en schouders zullen hier alleen maar meer van vast gaan zitten. Dus doe volop leuke dingen, lees een goed boek, ga erop uit, bezoek een vriend. Alles wat je even los laat komen van je dagelijkse beslommeringen.

Wat kan ik voor jou betekenen?

Ik werk dagelijks met mensen die pijn ervaren in hun lijf, nek en schouder pijn komt echt het meeste voor. Na een behandeling zul je direct merken dat er meer ruimte is in je lijf, dat je je nek weer soepeler kunt draaien, en bovendien: je komt tot rust, ervaart weer diepe ontspanning in je lijf. Ik werk met Shiatsu, massage en cupping

Herboren

Een van mijn vaste cliënten zegt steeds als hij van de tafel komt na een shiatsu behandeling: Ik voel me weer herboren! superfijn om te horen natuurlijk. Bovendien is het gewoon een heerlijk moment van ontspanning, helemaal de tijd voor jou, er hoeft even niks, alleen liggen op een warme tafel, en genieten van iedere aanraking, en de warme geurende (natuurlijke) olie

Loes is blij

Loes besloot: er moet iets gebeuren! en zo kwam ze bij mij in de praktijk terecht, voor het broodnodige onderhoud voor haar lichaam, daarnaast is ze begonnen met yoga, en neemt ze echt haar pauzes op het werk, natuurlijk ervaart ze nog wel af en toe stress, maar de echte heftige pijnklachten zijn verleden tijd. 1 keer per maand krijgt ze een APK voor haar lichaam.

Jij ook?

Heb jij regelmatig pijn in je nek en schouders? veel hoofdpijn? tintelingen in je arm? Je kunt hieronder direct een afspraak met mij inplannen.

JA, doe mij zo'n Shiatsu Massage! reserveer direct

Wie, wat , waar? 

Ik ben Jannet Veenbaas, ik geef Shiatsu en Massage behandelingen en Zacht werken® coaching aan mensen die zichzelf een ontspannen, gebalanceerd leven gunnen en willen focussen op wat echt belangrijk is. Ik ga je o.a.leren waarom het zo belangrijk is om aandacht te besteden aan jouw dromen en wensen, zodat je daar heel veel energie uit gaat halen. Ik heb een fijne praktijk in hartje Groningen genaamd De Koning Te Rijk. Ik hoop dat ieder zich na een behandeling of coachingssessie bij mij zich De Koning Te Rijk voelt. Thuis heb ik een lieve partner, Fred die fantastisch kan koken (yes!) en twee ondernemende kids Kjeld (6) en Kim (4) die ik af en toe graag achter het behang wil plakken, maar O wat ben ik dankbaar en trots op deze mini mensjes.