• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

In het nu komen: ZO lukt het je makkelijk!

Gepubliceerd op: 18-04-2020

Wat is HET NU? Hoe vaak hoor je dit wel niet? En waarom is het zo verdomd lastig om je aandacht bij dit moment te houden? Dit moment is tenslotte het enige waar je echt zeker van bent. Waarom dwalen onze gedachten zo vaak af? En hoe zorgen we ervoor dat we meer met onze aandacht en focus in dit moment zijn?

In het nu komen: ZO lukt het je makkelijk!

In mijn vorige artikel vertelde over de magie van tijd maken, en hoe je daarmee af komt van dat eeuwig zeurende stemmetje in je hoofd die zegt dat je ''eigenlijk nog dit, dat zus en zo moet doen" Ik leerde je de 1 voor 1 regel, waarmee je makkelijk IN het NU kunt komen en blijven.  In dit artikel ga ik meer uitleggen over hoe je dat veel meer kunt gaan doen en oefenen gedurende jouw dag

Wat is HET NU?

Hoe vaak hoor je dit wel niet? En waarom is het zo verdomd lastig om je aandacht bij dit moment te houden? Dit moment is tenslotte het enige waar je echt zeker van bent. Waarom dwalen onze gedachten zo vaak af? En hoe zorgen we ervoor dat we meer met onze aandacht en focus in dit moment zijn?

Jouw afleiders in het NU

Blijf in het nu en ga herkennen welke afleiders jij gebruikt om het nu te ontvluchten. Veel mensen hebben hun eigen maniertjes om het nu te ontvluchten. Ga je dagdromen of fantaseren? Of ben je iemand die steeds vlucht in druk zijn met kleine klusjes die altijd urgent voelen? Ben je continu bezig met plannen maken voor de toekomst? Pieker je eindeloos over wat je tegen iemand had moeten zeggen of anders had moeten doen? Vlucht je in je schuldgevoel over wat je fout doet? Of maak je je regelmatig zorgen over dingen die mis kunnen gaan?

Jouw aangeleerde vlucht uit het nu

Het lijken misschien allemaal verschillende dingen, maar het is steeds hetzelfde: het is een aangeleerde vlucht uit het nu. Vaak herken je die vlucht uit het nu bij anderen feilloos. Misschien schieten je nu mensen uit je naaste omgeving te binnen, die je wilt gaan vertellen hoe zij het nu ontvluchten, wat zij beter kunnen doen. Maar daar gaat het niet om, het gaat om jou. Anderen advies geven kan ook een vlucht uit je eigen leven zijn. Lekker veilig, dan hoef je niet na te denken over jezelf en de manieren waarop jij het nu ontvlucht!

CHECKLIST: In HET NU komen

Dit zijn een aantal eenvoudige manieren om in het nu te blijven:
  ✔️ Kijken:
Focus op alles wat je nu om je heen ziet. Maak je blik zo breed mogelijk zonder in te zoomen op 1 ding.
 ✔️Luisteren:
Let op alle geluiden die je nu hoort.Richt je niet op 1 geluid , maar houd je aandacht breed. Laat alle geluiden om je heen bij je binnen komen.
✔️Ademhaling:
Volg je ademhaling gedurende 3 minuten, zonder iets aan je ademhaling te willen veranderen of verbeteren. Observeer alleen.Tel elke uitademing en begin bij 10 steeds opnieuw met tellen. Als je gaat denken tijdens het tellen, dan laat je die gedachte gaan, en ga je rustig terug naar het tellen.
✔️ Extern voelen:
Voel je voeten op de grond. Je kleding om je lichaam, de temperatuur en lucht om je heen, voel de wind in je haren, de zon op je huid, of gewoon de warmte van de kamer waarin je je bevindt.
✔️ Intern fysiek voelen:
Luister naar je lichaam, welke  kleine pijntjes voel je, waar je eigenlijk aan voorbij ging? Geef die je volledige aandacht.
✔️ Intern emotioneel voelen:
Luister naar je lichaam en je emoties, ben je bang, boos, blij of enthousiast? Waar zit dat gevoel precies? Verplaatst het zich als je er met je aandacht naartoe gaat? Hoe wordt het gevoel sterker, en hoe verdwijnt het weer? Welk gevoel komt er dan?

Observeer alleen maar

Bij al deze methoden geldt: observeer alleen maar. Blijf waarnemen, ga niet nadenken of rationaliseren, want dan dwaal je af en ben je niet meer in het nu. Ga niet reageren op wat je ziet, hoort of voelt, maar blijf alleen waarnemen. Vul je gedachten niet met een verhaal wat je jezelf vertelt zoals: ''Oh, dat komt door vroeger, want mijn ouders vertelden me altijd..." Als je toch gaat denken ga dan steeds terug naar het waarnemen. In het begin lukt dit waarnemen met aandacht soms maar een paar seconden. Als je regelmatig oefent. wordt je aandacht veel sterker en lukt het steeds beter. Aandacht lijkt op een spier, hoe vaker je oefent, hoe sterker die wordt.

Spontane invallen en Intuïtie

Als je helemaal in het nu aanwezig bent, zonder verstorende gedachten of emoties, komen spontane invallen vaker voor en wordt je intuïtie sterker. Je intuïtie bestaat namelijk uit zachte ingevingen, die je nu niet hoort als je hoofd vol met gedachten zit. Als je vaker in het nu zit bent kun je die intuïtie en invallen steeds beter horen. Dit kan zo sterk worden dat het een kanaal wordt waar je vragen aan kunt stellen en antwoorden terug krijgt. Dit kun je in je werk en leven super-goed gebruiken! Hoe dat precies werkt? Dat is Zacht Werken!

OPDRACHT

Noteer voor jezelf:
#1 Stel vast waar jouw aandacht naartoe gaat. Ben je geneigd om veel terug te blikken op het verleden, of ben je vaak afgeleid door de toekomst? Waar zit je meestal in de tijd?
#2 Stel vast wat jouw afleiders zijn, wat gebruik jij om het nu te ontvluchten? Maak je je zorgen, ga je dagdromen, ben je druk met kleine klusjes?wil je anderen advies geven? Of doe je andere dingen? Neem jezelf gedurende de gag regelmatig waar: waar zit ik met mij aandacht? Wat leidt mij af?
#3 Vind manieren om in het nu te blijven. Er zijn heel veel manieren waarop je meer in het nu kunt komen. Wat bij jou  helpt hangt af van wie je bent. Sommige mensen kunnen eenvoudig voelen, terwijl anderen liever kijken, luisteren of focussen op hun ademhaling. Test uit wat jou aanspreekt, en ga dat een paar keer per dag bewust doen. Het interessante is: Je kunt deze oefeningen altijd en overal doen: In de wachtrij voor de kassa, in het openbaar vervoer, op de toilet, etc. Juist met veel oefenen zul je merken dat jouw aandacht en intuïtie steeds sterker wordt.
Bronnen:  Een zaak van Zacht Werken van  Ellen de Lange-Ros, Ellen was mijn ''eigen" Zacht Werken Coach! en: Ik heb de tijd, handleiding in tijdsurfen van Paul Loomans.

👉 Wil je meer weten over hoe je alles uit het leven haalt, hoe je meer gaat ontspannen zowel fysiek als mentaal? 

Weet jij diep van binnen dat je méér uit je leven kunt halen? Wil je UIT die eeuwige ratrace, minder bezig zijn met de mening of wens van een ander, en jouw ideale leven creëren? Schrijf je snel in voor mijn relax-tips mailing en ik zal je regelmatig updates geven over hoe je dat nou aanpakt!

👉 en ontvang ook gelijk mijn checklist: Hoe kies je een massagetherapeut of coach? EN ontvang ook automatisch 20,00 euro korting op jouw eerste Shiatsu Massage!

JA GRAAG, DAT WIL IK ALLEMAAL!

Wie is Jannet, en waar sta ik voor?  

moeder met zoon en dochter lachen

Ik Ben Jannet, moeder van Kjeld (7) en Kim (5) met vallen en opstaan heb ik ervaren dat het heel goed mogelijk is om in deze vaak hectische, drukke maatschappij lekker ontspannen in het leven te staan, en ik leer ook nog steeds elke dag meer. Door Zacht Werken voel ik me nu  weer een leuk mens en moeder.

LEES MEER OVER JANNET

Ik hoop je snel te ontmoeten, Liefs Jannet