• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

Hard Werken versus Zacht Werken, herken de verschillen

Gepubliceerd op: 20-04-2020

Vrijwel iedereen is bekend met hard werken. Dat leren we al jong op school, in onze baantjes en het werkende leven. Ook leren we consumeren en luieren. Maar zacht werken is, daar is veel minder aandacht voor. Wat is precies het verschil tussen hard en zacht werken?

Hard Werken versus Zacht Werken, herken de verschillen

Vrijwel iedereen is bekend met hard werken. Dat leren we al jong op school, in onze baantjes en het werkende leven. Ook leren we consumeren en luieren. Maar zacht werken is, daar is veel minder aandacht voor. Wat is precies het verschil tussen hard en zacht werken?

Zacht Werken Hard Werken
Willen, inspiratie Moeten, corvee
In het moment, in het nu Vooraf vastgestelde taken
Inspiratie, flow Weerstand en uitstelgedrag
intuïtie, onverwachtse ingevingen Planning, besturing, vaste taken
Gevoel is leidend Gevoel uitschakelen
Volgen van je eigen energie en je planning daarop aanpassen Volgen van een vooraf opgestelde planning. Je energie niet voelen. Geen rekening houden met je energie
Rusten, luieren Haasten
Spelen, ontdekken en leren Volgens vooraf opgestelde regels en vaste aanpak werken
In het nu werken om doelen in de toekomst te realiseren In de toekomst (straks, later) plannen en daar met je aandacht zijn. Of steeds het verleden analyseren
Toeval is belangrijk Gepland, gestuurd
Spelend kind, Artiest met inspiratie Drill-sergeant
Werken om je doelen te bereiken

werken om het werk af te krijgen

Opdracht voor jou:

Energie-overzicht

#1 Maak een energie-overzicht: Wat kost jou energie en waar krijg jij energie van? Denk na over je privéleven, je relaties en je werk. Krijg jij energie van het werken met mensen om je heen? Of werk je liever alleen? Hou je van hectiek of juist van voorspelbaarheid? Werk je graag buiten? vindt je mooi weer belangrijk? Of lekker eten en drinken? Hou je van dingen structureren  en uitdenken? of juist van improviseren? Hou je van emoties van andere mensen, of zorg je graag voor anderen? Denk aan alles wat jou energie geeft of energie kost. Dat kan om kleine dingen gaan, sommige mensen moeten elke dag sporten, buiten zijn, of uitgebreid kunnen lunchen, of in de pauze kunnen wandelen. Vul alles in wat je direct te binnen schiet.

Soms is het duidelijk waar je energie van krijgt, maar lijkt het in jouw situatie nu niet mogelijk om dat te realiseren. Je kunt houden van lang uitslapen, maar ook kleine kinderen hebben die vroeg wakker zijn. Bedenk dan niet te snel: ''Dat kan in mijn situatie toch niet!'', maar noteer dat soort dingen toch. Vaak zie je nu nog niet hoe het anders kan, dan had je het immers al lang gedaan. Maar verrassend vaak vindt je na het opschrijven manieren waarop je toch vaker te kunnen doen waar jij energie van krijgt. Ga zulke dingen niet negeren, omdat je nu nog niet ziet HOE je iets kunt realiseren.

Energieniveau

#2 Hou je energieniveau gedurende de dag of een week in de gaten. Stel vast wanneer je meer of minder energie hebt. Je hoeft je energieniveau niet direct te veranderen. Soms is het prima om moe te zijn en rust te nemen. Wel is het belangrijk dat je je energieniveau goed gaat voelen en je taken afstemt op je energie. Doe complexere of uitdagende taken als je veel energie hebt en routine klusjes  als je minder energie hebt. *Vul je energie-overzicht uit stap 1 aan met de dingen die je gedurende de week ervaren hebt. Zo krijg je nog een beter overzicht van je persoonlijke energie.

Herken je basisangsten

#3 Herken je basisangsten. De stemmetjes of gedachten van je angstbrein hebben vaak een paar vaste manieren om je aandacht te trekken, manieren die gerelateerd zijn aan onderliggende behoefte. Veel voorkomende behoeftes zijn: liefde, erkenning, veiligheid, waarde, en status. Met allen een bijbehorende angst. Het kan zijn dat je bang bent om dingen te missen, om niet uniek of bijzonder te zijn (status), om er niet bij te horen (erkenning), of om niet aardig gevonden te worden (liefde). Ook kan het zijn dat je je onveilig voelt (veiligheid). De meeste mensen 1 of 2 basisangsten die je angstbrein gebruit om je aandacht te trekken. Ontdek welke angsten onbewust in jouw hoofd vaak de kop op steken. N.B: Het is lastig om deze angsten te adresseren, want vaak zijn die angsten zo diep geworteld dat ze volkomen terecht voelen voor jou. Ze zitten genesteld in jouw onderbewuste, en sturen jouw automatische gedrag, dat je zelf amper ziet. Wel is het eenvoudig om de angsten van een ander te zien, dat kan je helpen om ook je eigen angsten op het spoor te komen. Bedenk hier: het gaat er niet om om een ander te verraden, het gaat erom dat jij leert.

Toevals-monitor

#4 Toevals-monitor: Als je het leuk vindt, kun je bijhouden hoe vaal je toevallig positieve dingen meemaakt. Als je Zacht Werkt, maak je dit veel mee. Positief toeval wordt zo een Zacht Werken indicator. Bovendien is het interessant om te zien in welke richting het toeval je opstuurt!

Bron:  Een zaak van Zacht Werken van  Ellen de Lange-Ros, Ellen was mijn ''eigen" Zacht Werken Coach! 

Dit is het 3e deel van een serie artikelen over de verschillende facetten van Zacht Werken, Deel 1 ging over de 1 voor 1 regel, deel 2 ging over makkelijk in het nu kunnen blijven

👉 Wil je meer weten over hoe je alles uit het leven haalt, hoe je meer gaat ontspannen zowel fysiek als mentaal? 

Weet jij diep van binnen dat je méér uit je leven kunt halen? Wil je UIT die eeuwige ratrace, minder bezig zijn met de mening of wens van een ander, en jouw ideale leven creëren? Schrijf je dan in voor mijn relax-tips mailing en ik zal je regelmatig updates geven over hoe je dat nou aanpakt! 👇

En ontvang ook gelijk mijn checklist: Hoe kies je een massagetherapeut of coach? EN ontvang ook automatisch 20,00 euro korting op jouw eerste Shiatsu Massage!

JA GRAAG, DAT WIL IK ALLEMAAL!

Wie is Jannet, en waar sta ik voor?  

moeder met zoon en dochter lachen

Ik Ben Jannet, moeder van Kjeld (7) en Kim (5) met vallen en opstaan heb ik ervaren dat het heel goed mogelijk is om in deze vaak hectische, drukke maatschappij lekker ontspannen in het leven te staan, en ik leer ook nog steeds elke dag meer. Door Zacht Werken voel ik me nu  weer een leuk mens en moeder.

LEES MEER OVER JANNET

Ik hoop je snel te ontmoeten, Liefs Jannet